fbpx

Wij zijn allemaal ergens begonnen. De een kende al een bepaalde route, de ander wist niet waar te starten. De yogabiz kan best wel intimiderend zijn! Elk jaar studeren wel meer dan 2.000 yogadocenten af, alleen in Amsterdam al! Je voelt druk en concurrentie en je vreest dat je niet genoeg weet of kunt om je boven water te houden in de studio wereld. Voor jou staan er morgen 1.000 anderen klaar.

Maar je kunt het ook heel anders aanpakken!

Een plek op een rooster van een studio of sportschool veroveren klinkt misschien geweldig, maar dat is het echt lang niet altijd. Ik ga het maar direct zeggen: Yogadocenten in de fitness industrie en in yogastudio’s zijn enorm onderbetaald. Het is niet zo glamorous als het eruit ziet. Als je les geeft in een studio is er – als het goed is – ruimte voor je eigen stijl, maar je moet je toch richten naar de strategie van de studio. Je hebt de titels, het rooster, de grootte van een groep niet in handen.

Hoe kun je op een voor jou veilige voelende, prettige manier starten?

Maak kleine stappen. Begin bijvoorbeeld met een les met vrienden, buren of familie in je eigen huis of tuin. Vraag misschien een donatie en feedback. Mijn allereerste les was een les voor alle buren uit de wijk. Ik zette het op Facebook: “Wie heeft zin in een gratis les zondag ochtend op het grasveld bij de speeltuin?”. Toen was er geen weg terug en stonden er 40 man voor mijn neus! Wat een spanning! Maar het was enorm leuk en heeft mij echt geholpen om te oefenen. 

Ik heb op die manier een heel jaar lang elk weekend les gegeven. Op een gegeven moment verhuisde ik de les naar een wijkcentrum, en was het een les op donatie met een minimum bedrag zodat ik de huur kon betalen. Met de kerst kreeg ik een hele stapel lieve kaartjes van mensen waarvoor de les veel betekende. Geweldig. Dan heb je echt impact gemaakt, echt iets mogen betekenen. Dat is wat wij allemaal willen!

Een buurthuis of wijkcentrum is een enorm fijne plek om les te geven. Het is niet mooi, chique of duur. Het is basic, en veel deelnemers hebben nul ervaring of aanraking gehad met yoga. Het is een hele eer om ze te mogen begeleiden in hun eerste aanraking met wat yoga eigenlijk is. Je leert ook om de concepten en cues uit jouw opleiding te vertalen naar gewone mensen taal. Een studio eigenaar met wie ik werk noemde dit ooit “les geven aan echte mensen”. Dat zegt al genoeg!

Ook zijn yogastudio’s voor heel veel mensen extreem ontoegankelijk. Denk aan: kostbaar, slecht bereikbaar, niet geschikt voor rolstoelen of mensen die slecht te been zijn, geen aanbod voor mensen met beperkte mobiliteit (en zo wel, is het meestal een stoelyoga lesje voor senioren), en ga zo maar door. Je boort eigenlijk als zelfstandige docent een enorm grote markt aan als je buiten de studio’s gaat werken!

Zomaar een greep uit wat je kunt doen of uitproberen…

– specialiseer je op een hele specifieke doelgroep (of meerdere). Er zijn heel doelgroepen die wij nooit aanraken met de yogawereld! Zo werd ik kort geleden gevraagd of ik een les kon geven voor de Marokkaanse dames uit onze wijk. Zij zijn allemaal nieuwsgierig naar yoga en stress-reductie, maar kunnen nergens terecht, want ze mogen niet in een les voor mannen én vrouwen, en ze mogen niet in een studio met gemengde kleedkamers en wc’s. Lees: de standaard studio. En zo zijn er nog heel veel meer doelgroepen die jij kunt bedienen!

focus op privé les voor een bepaalde groep mensen. Ga er niet zomaar van uit dat een bepaalde groep dit niet kan betalen. 

– start een wijkgroepje in een buurthuis of een buitenles voor de wijk. Maak het laagdrempelig!

Denk goed erover na hoe je deze mensen bereikt. Social media is handig als je online verkoopt, maar als je een groep in de wijk wilt opzetten, denk dan aan mond tot mond reclame, nodig mensen actief uit, leg flyers neer bij de bakker, post het in de whatsapp groep van de wijk.

En vooral: geef het ook wat tijd. Ik ben zelf grote voorstander van werken met kleine groepen. Geef elke les met liefde. Ongeacht van het aantal deelnemers. Dan zullen mensen terug komen! Dan zal je groep groeien. Je voelt vanzelf aan wanneer het tijd is voor een nieuwe stap.