fbpx

“Maar er zijn al zoveel yogastudio’s / yogadocenten / retreats….weet je wel zeker dat je dit moet proberen?”

Ja, dat weet je! Want je hebt een enorme voorsprong als je wat verder durft te denken dan de gewone yogales, yogastudio, pilates cursus of shiatsu behandeling.

In gebaande paden treden is vaak lekker veilig en mensen snappen wat je aanbiedt. Maar…stel je zit in een grote stad. De concurrentie is nou eenmaal reuze!

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om direct uit je yogabubbel te stappen en het anders aan te pakken!

Op die manier zet je namelijk een yoga, pilates, of massage aanbod neer dat nét anders is dan de massa. En dat wordt vaak erg gewardeerd door een trouwe klantenkring!

In deze blog deel ik met je 5 tips en 4 video’s voor hoe je uit de yogabubbel stapt en je aanbod nét anders vorm kunt geven!

Elke week dit soort video’s en tips in je inbox? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief.

 

Tip # 1: Bouw vanuit de klantbehoefte

Anno 2021 is er wel op elke hoek van Amsterdam, Utrecht en Rotterdam ergens een yogales te vinden. Ik geloof er daarom heilig in dat we naar een toekomst gaan waarin je je onderscheidt door juist niet ALLES aan te bieden, maar een plek te bouwen voor een specifieke groep mensen met specifieke interesses.

Dan kun je namelijk méér worden dan een yogastudio of docent die groepjes begeleid.

Je hoeft je niet te houden aan de klassieke roosters, indelingen, en services. Wie zegt dat je per se elke dag groepsles moet aanbieden? Denk eens niet vanuit wat je denkt dat hoort in de yogawereld. Denk eens vanuit je klant. Waar heeft die allemaal behoefte aan? En vanuit daar bouw je je aanbod!

 

Nee, nu niet roepen “ja, maar wat als…”. Laat eens even alles los. Pak pen en papiertjes, schrijf alle ideeën op, plak post it’s aan de muur, denk even grenzenloos. En alles wat je dan kunt bedenken kun je later vormen tot een mooi geheel! 

Even een voorbeeld…

 

Je bent zwangerschapsyoga docent. Wat kun je doen? Nou, bijvoorbeeld een aanbod of studio die zich exclusief richt op moeders. Post- en prenatale yoga cursussen, mama en baby yoga, maar ook kinderyoga. Je kunt privélessen aanbieden, mindfulnesscursussen voor ouders, je kunt een maandelijks moedercafé aanbieden met specialisten op bezoek zoals voor borstvoeding, diastase, of voeding. En misschien ook een keer in het kwartaal een eerste hulp bij kinderen cursus.Je kunt hierop zelfs retreats voor moeders bedenken en runnen! 

 

Niet schrikken: Uiteraard doe je dit allemaal niet zelf. Maar als 1 ding eenmaal loopt, kun je natuurlijk mensen uitnodigen en inhuren. 

Als je eenmaal zo gaat denken – dan kun je hier eindeloos op voortbouwen. Ik geloof er heilig in dat dit de manier is waarin we in de toekomst onze studio’s gaan inrichten: Meer specialisatie, meer focus.

Tip # 2 : Kijk naar andere disciplines oftewel think outside of the box

Misschien vind je dit een raar idee, maar dat is het helemaal niet! Vaak zitten we met een tunnelvisie. We kijken naar andere mensen of bedrijven in dezelfde branche.

We kijken: Wat staat op het rooster in die yogastudio, wat geeft deze pilates docent, wat doet die praktijk, welke lessen bied deze docent aan. 

Maar wat als je nu eens kijkt naar hele andere disciplines en branches?

Laat je eens inspireren door ondernemers die iets heel anders doen.

Wat bied bijvoorbeeld…

– de life coach?

– de bloemist?

– de business coach?

– de financieel adviseur?

We kunnen vaak veel leren van de constructies die anderen bedenken voor hun aanbod.

 Zo heeft een bloemist misschien in eerste instantie een winkel, maar geeft ook workshops planten stekken, doet ook styling voor trouwerijen, of gaat wel zelfs trainingen geven aan andere bloemisten!

Zie je ideale klant of cursist voor je en bedenk dan: Wat kan hierbij passen, welk format? Je kunt het niet te gek maken, droom er lekker op los.

Misschien geef je straks geen gratis proeflessen meer, maar organiseer je 1x per maand een yoga proeverij in de studio. Misschien heb je straks een studio voor mindfulness, en kunnen mensen kennis maken tijdens een gratis mindfulness walk in de natuur elke zondag. Misschien ga je vanaf nu enkel pop-up yogastudio’s runnen. Of je creërt een abonnement voor audiolessen.

Wat het ook is – er zijn even geen regels en grenzen. Creër er lekker op los en kijk even of je de formats uit een andere branche zelf kunt toepassen!

Stel je werkt alleen maar met dansers. Kun je dan het aanbod zo bouwen dat ze het herkennen bijvoorbeld van de dansacademie of de theater? 

Stel je werkt met sporters. Kun je het aanbod dan indelen met formats die ze herkennen uit de trainings- en sportwereld?

En ga zo maar door.

Ik werk met jullie – de yoga- en pilatesdocenten en studio eigenaren. Wat herkennen jullie? De volgende formats: Een rooster met lessen, een abonnement of strippenkaart, een workshop, een training.

Daarmee kan ik een logica bieden die jullie direct begrijpen!

Kan dat ook met jouw doelgroep? Je hoeft je niet vast te klampen aan deze structuren die je kent uit de studio. JE kunt heel vrij een format kiezen dat voor jouw doelgroep bekend is of herkenning oproept!

 

 

Tip # 3 : Start niet met schaalbaar, start met haalbaar

Vaak denken we al 100 stappen vooruit, terwijl we eerst nog aan de basis timmeren. En dat hoeft helemaal niet. Als het straks zover is, kun je gewoon dan nog wel verzinnen hoe en wat! Stress je daar nog niet direct over.

In mijn membership, de Club voor Yogadocenten, geef ik regelmatig het volgende advies:

Start ergens, en start KLEIN.

Begin met 1 service, 1 les, 1 specifieke workshop of retreat die je een paar keer kunt aanbieden. 

Als je in dat ene ding héél goed wordt, als je een klein fijn klantbestand hebt opgebouwd, als je weet dat je mensen blij maakt ermee – DAN ga je pas verder bouwen.

Zie het maar als het bouwen van een hotel: Ga kamer voor kamer.

Als die kamer overvol raakt, bouw je verder. En dan kun je nog iets slims doen: Je hoeft geen mega lancering met 300x per dag op Instagram vertellen wat je doet, of 25 emails per week sturen. Nee, je biedt het gewoon aan de mensen aan die al eerder bij je zijn geweest. Een low key lancering, zou je kunnen zeggen. Je bespaart je dus veel energie en je hebt een groep te pakken die je al kennen. De kans dat ze terugkomen is vele malen hoger dan dat je steeds nieuwe mensen moet aantrekken. 

 

 

Tip # 4 : Laat het beeld spreken

Op de meeste yoga, pilates, massage en studio website zie je heel veel stockphotos.

Dat is op zich niet erg – maar geeft niet altijd de realiteit weer!

Wat als je het anders durft te doen? Wat als je *hint* gewoon op de foto gaat in je tuinbroek in plaats van de leggings? Wat als je je gezicht laat zien, en niet allerlei asana? 

 Jij kunt je echt enomr onderscheiden met je marketing door nét ander beeld te gebruiken!

Ook hier geldt: Denk aan wat je doet, buiten yoga om. Combineer je disciplines, kun je dat weergeven in beeld? Of ben je de koffie drinkende yogadocent? Is er een kat die in je studio woont? Heeft je studio een boekenruil? Schenk je na elke les bijzondere thee? En kun je deze dingen bespreken met de fotograaf en in beeld vangen?

Dat zijn allemaal van die leuke kleine details die mensen onderbewust heel erg opvallen en ze aanspreken!

 Mensen zoeken altijd herkenning, en deze onderbewuste herkenningspunten zijn super belangrijk bij het maken van een keuze. Het kan zomaar zijn dat die kattenfoto iemand zo laat glimlachen dat diegene liever bij jou die proefles boekt dan bij de studio 2 straten verder!

 

Tip # 5 : Vaktaal ja of nee?

Ben je voor de “gewone buurtbewoner”? Dan is het nutteloos om Pranayama of Ashtanga Mysore op hert rooster te zetten. Misschien snappen deze mensen het namelijk in eerste instantie niet! En dat is niet erg. Wellicht gaan ze wel geinteresseerd raken als de les Yoga voor Hardlopers heet, of 60+ Yoga.

Ben je er voor andere docenten of vakmensen? Dan mag je zeker met vaktermen werken! Dan heb je de myofascial release workshop, de stressreductie training, of de workshop yoga filosofie.

Stap uit je bubbel en spreek de taal die je mensen, je cursisten of klanten, spreken! Dat kan soms een beetje pijnlijk of gek voelen, maar het helpt je echt om over te brengen wat je wilt overbrengen.

 In deze video deel ik o.a. wat tips voor je taalgebruik en copywriting als het erop aan komt je potentiële cursist te raken met je woorden!

En bij deze….zijn we aan het einde van deze blog!

Wil jij meer leren over hoe je je aanbod in het zonnetje kunt zetten en jezelf kunt onderscheiden? Klik dan op de button en meld je aan voor mijn wekelijkse nieuwsbrief bomvol inspiratie!