fbpx

Zichtbaar worden als yogadocent, mindfulness trainer of meditatie coach – het is doodeng. Je bent misschien bang dat het niet perfect eruit ziet of dat mensen een mening over je gaan hebben. 

Mijn allereerste beelden op Instagram als yogadocent waren bijvoorbeeld zwartwit – ik vond het namelijk doodeng en dat maakte het veiliger. Er is minder op te zien. Ik verstopte me.

Een paar jaar later en ik heb geen enkele moeite meer met in de camera babbelen, live gaan, of uitvinden welke informatie ik moet delen om mensen te inspireren. Het is learning by doing, leren hoe het kanaal werkt (van algoritme over hashtags tot content) maar natuurlijk zijn er dingen die ik graag eerder had geweten!

Instagram is een perfect kanaal – en nog gratis ook! – om zichtbaar te worden met jouw bedrijf of merk.

Het begint allemaal met een goede mindset en met de focus op de juiste dingen leggen. Niet voor elk bedrijf is sociale media even relevant, maar met slimme startegie en weinig meoite kun je al een heel effectieve Instagram presentie hebben!

Maar wat je vooral niet wilt is ondergaan in de soep van pastelkleurige accounts met “spirituele” quotes (uit boeken die je niet hebt gelezen) en allemaal dezelfde Rumi quotes.

In deze blog deel ik met je 10 geheimen als het gaat om effectief en authentiek zichtbaar worden op Instagram! Op je eigen manier. 

Heb je wat starthulp nodig?

I got your back!

Download mijn gratis content gids met 20 ijzersterke ideeën voor je volgende social media post, story, blog, podcast, of email nieuwsbrief.

Binnen 5 minuten in je inbox & je kunt er nog weken mee vooruit!

Tip # 1  Laat je perfectionisme los

Perfectionisme is een killer. Je komt er alleen maar door te DOEN. Gewoon gaan met die banaan. Waarom? 

Als je perfectionistisch bent, dan heb je altijd een excuus om te wachten. Het niet te delen, die story niet te posten, die vraag niet te stellen. Maar weet je wat? Je komt er alleen maar achter wat werkt en wat niet als je dingen gaat uitproberen.

Het hoeft niet perfect! Zeker Instagram Stories leeft juist van het imperfecte, van de herkenbaarheid, van de connectie. Het mag rommelig en persoonlijk en het mag een keer mis gaan. Dat maakt je menselijk! Dat is waar mensen zich in herkennen en waar ze fan door worden.

Je eerste 10 pogingen van ALLES wat je doet zijn gewoon niet zo goed – of dat nou een les geven is of een instagram story posten – je moet het LEREN. En leren doe je door te doen.

Daar zit je groei! Dus, gaan met die banaan. Doe het.

Heb je een peptalk nodig? Luister mijn podcast aflevering over de kracht van gewoon starten.

Tip # 2  Creëren, niet consumeren

De grootste valkuil zit hem erin dat je alleen maar naar anderen kijkt. Je consumeert teveel.

Stel dat je alle tijd die je kwijt bent aan doelloos rondscrollen nou eens stopt in het MAKEN van je EIGEN content. Wat zou er dan gebeuren?

Precies! Je zou ineens uren tijd hebben én heel veel creëren wat je weer kunt delen.

En denk eraan: Content kun je recyclen over al je kanalen. Zo organiseer ik regelmatig Instagram Live sessies die ik vervolgens weer omtover tot een YouTube video of Podcast aflevering. En dan stuur ik er ook nog een nieuwsbrief over. Of ik maak er een blog van. Hetzelfde over verschillende formaten!

Als je teveel consumeert en onzeker bent over wat jij te melden hebt, dan gaat het volgende gebeuren: Je kijkt continu naar wat de rest doet en dan ga je (onbewust) kopiëren. En krijgen we vervolgens nog meer roze yoga accounts met legging foto’s en teksten die niets over het beeld zeggen, of herkauwde quotes van Rumi en Lao Tse Tung. En daar zit niemand meer op te wachten.

Tip # 3  Werk vanuit oprecht interesse

Je klanten of cursisten, dat zijn de mensen waar je het voor doet. Als je oprecht luistert en interesse hebt in hoe je deze mensen iets moois kunt geven, dan maakt je content zich bijna vanzelf.

Luister en kijk dus goed: Waar reageren mensen op (of niet), wat slaan ze op of geven ze een LIKE, waarover krijg je DMs. En ook in je dagelijkse werkzaamehden: Wat zijn de meest gestelde vragen die je krijgt in een les of training of sessie? Waar worstelen mensen mee?

Als je goed luistert, weet je vanzelf waar je over moet praten. Blijf dus altijd nieuwsgierig. Wordt een probleem-oplosser voor je doelgroep en daarmee wordt je zichtbaar.

 

Tip # 4  Doe alleen wat goed voelt

Er kunnen nog zoveel trends langskomen, maar je ziet me niet dansen op TikTok. Ik heb ook weinig interesse in Instagram Reels maken met perfecte overgangen en effecten. Waarom? Omdat ik alleen doe wat bij MIJ past. Voor het overbrengen van mijn missie of message is dat niet nodig. Dat is iets anders als je bijvoorbeeld trainingen verkoopt voor het maken van Reels – maar ik help yogadocenten, lichaams- en energiewerkers met hun marketing en ik weet dat ze meer hebben aan concrete tips dan aan lollige dans-video’s. En zo is het voor jou ook.

Uitproberen is altijd goed – en dan weet je ook direct of het wat voor je is. Levert het niets op en/of kost het zeeën van tijd – sla het gewoon over.

Tip # 5 Herhaal, herhaal, herhaal

Misschien voelt dit in eerste instantie gek – maar je bent niet aan het spammen.

Maar 10% van je volgers ziet je content echt langskomen. Een Instagram Story heeft een levensduur van 24 uur. Een Instagram Post heeft een levensduur van een paar dagen. Een Reel doet het veel langer, maar gaat ook vooral hard als die net live gaat. 

Dat betekend ook dat je gewoon mag herhalen! De kans dat iemand elke Instagram post van je ziet of elke e-mail van je leest is superklein. Maak posts, stories, reels met dezelfde informatie. Deel je post in je stories. Ga nog eens live over hetzelfde onderwerp. En hergebruik dit weer op je andere kanalen.

Denk eraan: Dit is een extra service die je biedt, geen spam. We leren niet in 1 keer een Zonnegroet, we moeten herhalen. Sommige mensen leren auditief, andere visueel. Sommigen kijken graag naar een video, anderen lezen liever een tekst. Als de informatie op verschillende manieren binnenkomt, is de kans groter dat iets blijft plakken. En dat wil je juist!

Stel je geeft een Retreat. Vertel er dan al een paar weken eerder over op Instagram Stories. Post een keer foto’s van het retreat center, de yogales, of de omgeving. Maak een Reel met indrukken van de retreat locatie. Stel in korte video’s de crew voor: de yogadocent, de coach, de ayurvedische kok.

Dat alles verpak je ook in 3 nieuwsbrieven, en als blog op je website met natuurlijk info over de boeking. Gooi er nog wat recensies bij, en je bent helemaal klaar. Stuur reminders, beantwoord veelgestelde vragen, en doe dat meer dan 1x. Herhaling is echt de sleutel tot success!

Ook vaste wekelijkse dingen zoals een studiorooster kun je continu opnieuw benoemen. Jij weet het rooster van je studio uit je hoofd, maar je klant weet dat niet. En iemand die je volgt maar nog niet bij je is geweest voor een les, al helemaal niet!

Sterker nog: Je kunt je content ook letterlijk herhalen als je een jaar later hetzelfde promoot. Bewaar het allemaal goed.

Tip # 6 Leer iets over hashtags 

Een hashtag # is in feite een zoekterm op Instagram. Net als Google werkt met zoektermen die je in het google zoekbalkje invoert, kun je gevonden worden op Instagram door gebruik van de juiste hashtags. Alleen wordt dat nog weleens verkeerd geinterpreteerd en voor je het weet zijn al je volgers juist ook #yogadocent of #personaltrainer en helemaal niet je doelgroep.

Luister naar DEZE podcast aflevering waar ik je uitleg hoe je moet denken als je op zoek gaat naar de juiste hashtags. 

Of bekijk deze YouTube video met uitleg over hashtags, wat ze zijn, en hoe je de juiste te pakken krijgt en gebruikt.

Tip # 7  Er is geen gouden formule – do your thing

Er is absoluut geen one size fits all en geen gouden formule voor hoe vaak je moet posten of op stories zijn. Je moet een manier vinden die voor jou haalbaar is. Het moet LEUK blijven.

Het mag niet de tijd oplsokken van andere belangrijke dingen zoals je daadwerkelijke werk met klanten in yoga, mindfulness, meditatie of coaching. Als je de halve week bezig bent met Instagram, kun je letterlijk minder Reiki behandelingen geven of Personal Training sessies plannen.

Maak een plan die haalbaar is voor jou. Misschien is dat 2x per week posten, misschien 5x per week. Misschien post je maar 1x per week maar ben je wel veel op je stories. Maak het jezelf makkelijk, versimpel, en houd dat vol.

We zijn  mensen, dus we houden van dingen ingewikkelder maken dan ze zijn. Stel jezelf de vraag: Hoe kan ik dit zo eenvoudig mogelijk maken voor mezelf?

Tip # 8  Werk met herkenbaarheid

Maak een plan en houd je eraan. Werk met vaste categorieën of acties op vaste dagen. Bijvoorbeeld elke woensdag een quiz in je stories of elke maandag een verhaal over jezelf.

Herkenbaarheid is voor jou makkelijk want je kunt zo veel sneller dingen verzinnen en maken. Je gebruikt bijvoorbeeld altijd dezelfde visual voor een quote. Misschien maak je 1x in de week een caroussel (slideshow) met 3 handige tips. Of je deelt elk weekend een Reel met een recept.

Herkenbaarheid is voor je volgers prettig – want ze weten wat ze kunnen verwachten.

Het maakt je account herkenbaar en zo snappen mensen direct naar wat ze zitten te kijken en of het wat voor ze is.

Als je een goed plan hebt met zowel content categorieën als ook visuele categorieën zul je zien dat het veel makkelijker gaat. Hierover leer je trouwens alles in mijn Instagram Training!

Tip # 9 Zie het als je etalage

Instagram is net als al je marketingkanalen slechts een etalage van je aanbod. Dus niet een doel op zich. Je creërt content om te laten zien wat je in huis hebt, waarmee je werkt, voor wie je er bent, en hoe. 

Een etalage kleed je aan, je laat je sterkste punten zien, je laat zien wat je kunt kopen. Posten om het posten, of gewoon omdat je denkt “dat het moet”, zal geen waardevolle connecties opleveren.

Wat wil je uitstallen in je etalage? Wat is datgene wat iemand moet weten, zien, begrijpen voordat je met hem of haar kunt werken? Welke mensen wil je aantrekken? Dat zijn allemaal vragen die bepalen hoe jij je etalage gaat inrichten.

Tip # 10  Wees jezelf & durf!

Lekker makkelijk gezegd he? Maar toch is dit de sleutel tot success. Als je teveel naar de rest kijkt, ga je kopiëren. Als je kopiërt, kom je niet meer authentiek over. Je moet overtuigs zijn van je eigen aanbod. Dat komt met de tijd, dat ga je leren.

Je zult het aandurven om ANDERE dingen te laten zien dan de standaard yoga plaatjes of mindfulness quotes, of al die nep meditatie foto’s. Je gaat ontdekken dat de aantallen volgers, likes of reacties niet rechtstreeks te vertalen vallen naar hoe succesvol een bedrijf is of hoe belangrijk je werk is. 

Yes, you can. Iedereen is weleens onzeker. Stel je kwetsbaar op, durf je te laten zien. Je zult merken: Er komt heel veel moois je kant op.

Heb je wat starthulp nodig?

I got your back!

Download mijn gratis content gids met 20 ijzersterke ideeën voor je volgende social media post, story, blog, podcast, of email nieuwsbrief.

Binnen 5 minuten in je inbox & je kunt er nog weken mee vooruit!