fbpx

Wil je aan de slag, maar twijfel je nog wat je eigenlijk moet vertellen in je posts, emails of blogs?

Met mijn gratis gids heb je direct 20 ideeën, speciaal voor yoagdocenten, studio’s, beweeg- en energiewerkers, mindfulnesstrainers en masseurs! Kortom: Iedereen die werkt voor het welzijn van anderen.

Aan de slag met jouw content: Vaak denken we dan dat dat uren kost, of dat je straks vooral bezig bent met je marketing in plaats van je echte werk. Maar als je een simpel content plan bedenkt en toepast, dan ben je straks juist MINDER tijd kwijt!

Klaar om uit te vinden hoe?

In essentie kun je een content plan samenstellen die zo eenvoudig is, dat je het bijna niet kunt geloven!

Dat kan als je werkt met de drie pilaren van social media content: Dit zijn de drie categorieën content die juist het allerbeste werken op sociale media. Door deze onderverdeling in content categorieën ga je ook juist verschillende mensen inspireren, iets leren, en ze vermaken. In essentie wil dat zeggen: Je bent mensen aan het raken in verschillende fases. Sommigen komen voor het eerst met je in contact, anderen volgen je al een tijdje, maar hebben de stap nog niet gekomen om je les te boeken of je cursus te volgen.

Met deze content methode maak je het jezelf makkelijker, je wordt voor je potentiële klanten en cursisten herkenbaar, het wordt duidelijk wat ze bij jou kunnen halen, én je hebt enorme houdvast voor zowel het bedenken als ook het MAKEN va al je content.

 De essentiele nummer 1 regel is en blijft: Maak het simpel, maak het jezelf niet te moeilijk.

 

Laten we nu gaan kijken naar de drie pilaren van social media content, en hoe je daar een simpel plannetje mee maakt!

 

De Podcast voor Yogadocenten

Liever luisteren? Dat kan hier!

De drie pilaren van social media content

Alle content op social media valt in 3 hoofdcategorieën. Dit zijn de soorten content die het beste werken om op te vallen, te groeien, en klanten aan te trekken. Ook als je werkt in de yoga, mindfulness of coaching branches kun je dit heel goed toepassen op je werk. Het belangrijkste is dat je dicht bij jezelf en je missie blijft!

De 3 belangrijkste content categorieën op Instagram zijn: Inspiratie, Entertainment, en Kennis.

Waar jij je focus legt hangt geheel af van jouw doelgroep, maar als je een gouden combi van alle 3 weet te vinden die streekt met jouw missie en visie, en de behoefte van jouw doelgroep, dan is dat GOUD waard.

 

Vaak verkijken we ons een beetje op wat wat is, maar de essentie is heel simpel:

Je vermaakt mensen op jouw manier (entertainment) – dit werkt heel goed omdat de meeste mensen naar sociale media gaan om afleiding te krijgen en vermaakt te worden. 

Je vertelt een verhaal waarin mensen zich kunnen herkennen (inspiratie) – want mensen houden van verhalen! En met een goed verhaal kun je een transformatie laten zien en zo aantonen wat je geeft met jouw aanbod.

Je geeft informatie weg (kennis) met educatieve content, waarin je iemand tips geeft of iets uitlegt. Dit is voor de mensen die al wat meer interesse hebben in wat je in de aanbieding hebt! Ze zoeken naar toepasbaarheid van jouw thema’s. 

 

Denk eraan: bijvoorbeeld entertainment hoeft niet een lyp-synch met raar dansje te zijn. Vermaak moet passen bij wat jouw doelgroep zoekt! Denk eens aan rustgevende natuur-filmpjes. Ook dat is entertainment!

 

 

Met 3 content categorieen werken:

Als je je bewust wordt van deze 3 hoofdcategorieën, dan kun je hierop al jouw content baseren. Dat wil zeggen: Je promoot jouw yogalessen, yogastudio, praktijk of cursus met materiaal dat binnen deze 3 categorieën valt. Hieronder volgt één manier waarop je dit kunt toepassen, uiteraard kun je het zo gek maken als je wilt!

Stap 1: Bepaal jouw thema, jouw rode draad. Wat wil jij teweeg brengen met jouw yoga-, mindfulness of coaching aanbod? Wat zijn jouw thema’s? Stel je bent yogadocent en mindfulnesscoach met een focus op burn-out herstel. Misschien zijn jouw thema’s ontprikkeling, grenzen, en zelfzorg.

Stap 2: Je gaat de thema’s onderverdelen in de 3 categorieën. Misschien pas je 1 thema toe op alle categorieën, of je kiest 1 categorie voor een vast thema.
Bijvoorbeeld: Je maakt 3 posts over ontprikkeling, zoals een entertainende reel, een informatieve instagram caroussel (slideshow met meerdere plaatjes achter elkaar), en een post of video met een persoonlijlk verhaal of een verhaal van een client of cursist.
Of je kiest 1 format per categorie per thema, zoals een entertainende reel rondom ontprikkeling, een caroussel met tips of advies rondom grenzen, en een verhaal over zelfzorg in de vorm van een video of post.

Stap 3: Bedenk een formaat dat je heel simpel kunt maken (zo min mogelijk drempels!) en dat zo eenvoudig lijkt dat je dat bijna niet kunt geloven. Je kunt deze info ZO uit je mouw schudden. Je bedenkt een vaste set-up en daarmee ga je in 1x als je veel energie hebt een hele reeks produceren.
Misschien kies je ook vaste dagen hiervoor, zodat je het voor jezelf ook lekker behapbaar en duidelijk maakt.
Bijvoorbeeld: elke maandag een Reel met herkenbare fabels over zelfzorg (entertainment), elke woensdag een caroussel met heel toepasbare tips rondom (ont)prikkelen, en elke vrijdag een vrhaal over grenzen voelen of aangeven. 

Stap 4: Ga batchen. Wat is dat nou weer? Maak op een dag dat je mega veel energie hebt gewoon in 1x al jouw content gereed! Zo maakte ik zelf in 1 uur 7 Reels voor Instagram. Het kan! Oefening baart kunst en je moet je perfectionisme overboord gooien. Content maken is een langetermijn strategie. En we maken het ons ook vaak veels te ingewikkeld: Jij weet zoveel meer dan je cursisten, clienten of patiënten. Wat voor jou simpel en logisch lijkt, is voor hun een heel inzicht. Ga dus lekker aan de slag!

 

Keep it simple ! Jij weet heel veel !

Wil je aan de slag, maar twijfel je nog wat je eigenlijk moet vertellen in je posts, emails of blogs? 

Met mijn gratis gids heb je direct 20 ideeën, speciaal voor yoagdocenten, studio’s, beweeg- en energiewerkers, mindfulnesstrainers en masseurs! Kortom: Iedereen die werkt voor het welzijn van anderen.